Tłusty Czwartek
Z okazji Tłustego Czwartku, uczniowie klas 2Z, 3KZ oraz 3C o profilu cukierniczym pod opieką Pani Klaudii Brach zorganizowali prawdziwą ucztę dla podniebienia!
Nasze młode cukiernicze talenty przygotowały pyszne pączki, faworki, oponki, a także pączusie serowe, które rozchodziły się w mgnieniu oka. Była to doskonała okazja, by poczuć prawdziwą atmosferę tego tradycyjnego dnia i zobaczyć, jak wspaniale uczniowie radzą sobie w przygotowywaniu słodkich wypieków.
Serdecznie dziękujemy Pani Klaudii Brach za poświęcony czas i cenne wskazówki, które pomogły uczniom osiągnąć tak wspaniałe efekty!
Smacznego i do zobaczenia przy kolejnej słodkiej okazji!
Warto wiedzieć ... „AI w placówkach oświatowych a dane osobowe. Jak chronić dane osobowe w edukacji w dobie rozwoju sztucznej inteligencji?”
Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI) coraz częściej wspiera nauczycieli i uczniów np. w nauczaniu zdalnym, analizie wyników czy personalizacji procesu nauki. Jednak korzystanie z AI może wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych, co niesie potencjalne zagrożenia dla prywatności. Dlatego ważne jest świadome i odpowiedzialne korzystanie z tej technologii.
Zanim skorzystasz z AI w edukacji, sprawdź:
✓ Czy dany system AI jest zgodny z zasadami ochrony danych osobowych (RODO)?
✓ Czy masz zgodę na przetwarzanie danych uczniów?
✓ Kto ma dostęp do przetwarzanych informacji i czy są one odpowiednio zabezpieczone?
✓ Czy dane uczniów są wykorzystywane wyłącznie w celu edukacyjnym?
Podstawowe zasady ochrony danych w placówkach oświatowych:
1. Zachowaj bezpieczeństwo danych. Instytucje edukacyjne powinny wdrażać polityki ochrony danych i regularnie sprawdzać używane narzędzia cyfrowe pod kątem zgodności z przepisami o ochronie danych. Szczególną uwagę należy zwrócić na bezpieczeństwo danych przetwarzanych przez systemy AI, które mogą automatycznie gromadzić, analizować i udostępniać informacje.
2. Uzyskuj zgodę na przetwarzanie danych. Opiekunowie i uczniowie powinni wiedzieć, jakie dane są zbierane, w jakim celu i kto ma do nich dostęp. Zgoda na ich przetwarzanie musi być świadoma i dobrowolna.
3. Minimalizuj ilość zbieranych danych. W przypadku korzystania z systemów AI, upewnij się, że przetwarzane są wyłącznie dane niezbędne do działania algorytmów. Ogranicza to ryzyko naruszenia prywatności.
4. Zadbaj o edukację cyfrową. Warto być świadomym zasad bezpiecznego korzystania z AI oraz potencjalnych zagrożeń, tj. uprzedzenia algorytmiczne i decyzje podejmowane przez AI bez ludzkiego nadzoru.
5. Unikaj niekorzystnych aspektów profilowania. Podczas analizowania przez systemy AI postępów ucznia, zadbaj o to, by nie prowadziło to do uprzedzeń lub nieuczciwej oceny jego możliwości.
PAMIĘTAJ!
Dane osobowe przetwarzane w placówkach oświatowych mogą stanowić wrażliwe informacje, które wymagają szczególnej ochrony. Nieodpowiednie wykorzystanie z systemów AI może prowadzić do naruszeń prywatności, dyskryminacji czy nieautoryzowanego przetwarzania danych. Bez promowania i wdrażania wyżej wymienionych praktyk i wiedzy o ochronie danych sektor edukacyjny nie będzie mógł skutecznie wykorzystać potencjału nowych technologii!
Ważne terminy i pojęcia
Sztuczna inteligencja (AI) to dziedzina informatyki zajmująca się tworzeniem systemów zdolnych do wykonywania zadań wymagających inteligencji ludzkiej. System AI na potrzeby wyraźnych lub dorozumianych celów wnioskuje, jak generować na podstawie otrzymanych danych wejściowych wyniki, takie jak predykcje, treści, zalecenia lub decyzje, które mogą wpływać na środowisko fizyczne lub wirtualne.
Dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej (art. 4 pkt 1 RODO).
Profilowanie na podstawie RODO można określić jako zautomatyzowane przetwarzanie danych osobowych w celu oceny aspektów osobistych, w szczególności w celu tworzenia analiz lub prognoz odnośnie konkretnych osób. Użycie słowa „ocena” sugeruje, że profilowanie obejmuje pewien rodzaj oceniania lub ewaluacji osoby (np. ocena zdolności ucznia na podstawie jego wyników w nauce).
Cyberbezpieczeństwo jest to odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy. Prościej mówiąc, cyberbezpieczeństwo obejmuje działania podejmowane w celu ochrony systemów informatycznych i danych przed nieautoryzowanym dostępem, atakami i naruszeniami.
Cyfrowy ślad to informacje tworzone podczas korzystania z Internetu, które mogą być później powiązane z użytkownikiem i analizowane przez AI i inne technologie
Targi Cukiernicze Expo Sweet
Dnia 19 lutego 2025 roku uczniowie naszej szkoły z klas 1 c, 2 Z i 3 ckp wzięli udział w wycieczce na Targi Cukiernicze Expo Sweet.
To największe w Polsce targi branży cukierniczej i lodziarskiej, które odbywają się Warszawie. Uczniowie poznawali najnowsze trendy i innowacje w branży cukierniczej, a także brali udział w licznych degustacjach.
Na targach odbywały się Mistrzostwa Polski Uczniów Szkół Cukierniczych, dlatego mieli również możliwość podziwiania umiejętności swoich rówieśników.
Wycieczka była doskonałą okazją do poszerzenia wiedzy na temat cukiernictwa i lodziarstwa, a także do integracji uczniów z różnych klas.
Pełne humoru spotkanie z Alkiem Rogozińskim
Kto nie był, niech żałuje! 27 lutego w Bibliotece Publicznej w Radomiu odbyło się spotkanie z Alkiem Rogozińskim – autorem komedii kryminalnych, człowiekiem o niezwykłym poczuciu humoru i znakomitym gawędziarzem.
Wieczór obfitował w anegdoty, śmiech i dobrą energię. Autor barwnie opowiadał o swojej twórczości, w której zbrodnia zawsze idzie w parze z przymrużeniem oka i uśmiechem. Dodatkowo Alek Rogoziński złożył autografy na kilku egzemplarzach swoich książek – możecie je znaleźć w naszej bibliotece!
Zachęcamy do sięgnięcia po jego powieści – gwarantujemy dobrą zabawę!
II miejsce reprezentacji chłopców w XXI Radomskiej Olimpiadzie Młodzieży w piłce siatkowej szkół ponadpodstawowych
Vasyl Baraniuk, Jakub Chotkowski, Wojciech Ginał, Michał Guzior, Kacper Indyka, Szymon Jabłoński, Dawid Kaźmierczak, Igor Kręgiel, Marcel Opaliński, Filip Rogalski, Krystian Sobczak, Oliwier Urban, Filip Walkiewicz,
trener Pan Grzegorz Rochowski
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Nowości w bibliotece! 📚✨
Lubisz dreszczyk emocji? 😱 A może wolisz wzruszające opowieści 💖, pełne tajemnic kryminały 🔍 albo podróże w nieznane? 🚀🌍
Dobra wiadomość dla wszystkich miłośników książek! 📖 Nasza biblioteka wzbogaciła się o nowe tytuły z różnych gatunków – znajdziecie u nas powieści obyczajowe 🏡, kryminały 🕵️, horrory 👻, science fiction 👽 oraz książki dotyczące II wojny światowej 🎖️. 📢
Przyjdź, wybierz coś dla siebie i zanurz się w odkrywanie nowej historii! 📖✨
Światowy Dzień Rogalika w naszej szkole!
30 stycznia obchodziliśmy Dzień Rogalika, a uczniowie klasy 3C o profilu cukierniczym zadbali o to, byśmy mogli uczcić to święto w najsmaczniejszy możliwy sposób! Pod czujnym okiem Pani Klaudii Brach i Pani Eweliny Jastrzębskiej przyszli mistrzowie cukiernictwa przygotowali przepyszne rogaliki – maślane, drożdżowe, krucho-drożdżowe z nadzieniem i bez, a każdy z nich pachniał i smakował obłędnie. Była to nie tylko okazja do delektowania się słodkimi wypiekami, ale także doskonały moment, by docenić talent i zaangażowanie naszych uczniów. Dziękujemy naszym młodym cukiernikom oraz ich nauczycielkom za włożoną pracę i pasję! Już nie możemy się doczekać kolejnych słodkich wydarzeń!