Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
Zespół Szkół Spożywczych i Hotelarskich
ul. św. Brata Alberta 1, 26-600 Radom
Previous Next Play Pause

Grupa chorób metabolicznych charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem glukozy we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej przez komórki beta trzustki. Przewlekła hiperglikemia wiąże się z uszkodzeniem, zaburzeniem czynności i niewydolnością różnych narządów, szczególnie oczu, nerek, nerwów, serca i naczyń krwionośnych. Ze względu na przyczynę i przebieg choroby, można wyróżnić: cukrzycę typu 1, typu 2, cukrzycę ciężarnych i inne, rzadziej występujące typy.
Najczęstszą postacią cukrzycy jest cukrzyca typu 2, w której pierwotnie dochodzi do zmniejszonej wrażliwości tkanek na insulinę (insulinooporność). Stan ten wymaga produkcji nadmiernej ilości insuliny, co w dalszym przebiegu choroby przekracza zdolności wydzielnicze trzustki. W cukrzycy typu 2, dochodzi do uszkodzenia komórek β w wyspach trzustki i upośledzenia, a później zaprzestania wydzielania insuliny.
W cukrzycy typu 1 proces autoimmunologiczny niszczy komórki wysp trzustkowych produkujące insulinę, co wywołuje pierwotny, brak insuliny we krwi, przy zachowaniu normalnej wrażliwości tkanek na ten hormon. Cukrzyca ciężarnych jest wynikiem zmian hormonalnych związanych z ciążą.
Typy 1 i 2 są wielogenowe, tzn. są rezultatem mutacji w wielu genach, w odróżnieniu od monogenowych, np. typu MODY. Zasadą współczesnej terapii cukrzycy jest leczenie wszystkich zaburzeń towarzyszących chorobie, a nie tylko kontrola gospodarki węglowodanowej. Dążenie do normalizacji masy ciała, zwiększenie aktywności fizycznej, właściwa dieta, leczenie częstych w cukrzycy zaburzeń lipidowych, nadciśnienia tętniczego i innych chorób układu krążenia oraz utrzymywanie glikemii w przedziale wartości możliwie najbardziej zbliżonym do niecukrzycowych (normoglikemii) zmniejsza ryzyko rozwoju powikłań choroby. (Wikipedia)

TO MOGĄ BYĆ OBJAWY CUKRZYCY

  • duże pragnienie
  • częste i obfite oddawanie moczu
  • chudnięcie pomimo niemal wilczego apetytu
  • osłabienie
  • senność

Niezbędnik diabetyka

  • glukometr z nakłuwaczem i paskami
  • pen z insuliną
  • glukagon
  • glukoza
  • odpowiednia ilość pożywienia

Glukometr służy do mierzenia stężenia poziomu glukozy we krwi. Kropelkę krwi z palca nakłada się na jednorazowy pasek i po chwili wynik jest gotowy.
Prawidłowe wyrównanie cukrzycy
na czczo (rano) < 95 mg/dl
przed posiłkiem < 100 mg/dl 1h
po posiłku < 140 mg/dl 2h
po posiłku < 120 mg/dl
przed snem 100-140mg/dl
glikemia nocna > 60 mg/dl

WARTOŚCI ODŻYWCZE DYNI
Miąższ dyni jest bogatym źródłem witamin i minerałów, w tym cynku, wapnia, magnezu, potasu, selenu, witaminy C, A, E, niacyny (witamina B3) i kwasu foliowego (witamina B9). Zawiera też duże ilości białka i błonnika oraz niewielkie ilości węglowodanów. Nie zawiera tłuszczów, dzięki czemu jest niskokaloryczny.

Czy wiesz, że istnieje ponad 45 odmian dyni?
Małe, średnie, duże i prawdziwe giganty. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie wszystkie dynie są pomarańczowe, wiele z nich jest zielona, biała czy brązowa. Bardzo popularną dynią jest dynia hokkaido, której w przeciwieństwie do innych odmian nie trzeba nawet obierać ze skóry.

Dynia i jej właściwości
Działa przeciwzapalnie i antynowotworowo. Wzmacnia układ odpornościowy. Dba o piękną skórę.
Warto również pamiętać o pestkach dyni.  Pestki dyni to prawdziwy super pokarm i jeden z najlepszych pokarmów dla naszej urody.
Zawierają takie minerały jak cynk, siarkę potas, magnez i wapń. Są niezwykle bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych.
Jeśli chcesz zadbać o piękne zdrowe włosy i skórę to pestki dyni z całą pewnością powinny znaleźć się w twojej codziennej diecie.

DANIA Z DYNI 

  1. Pieczona dynia hokkaido 
  2. Ciasto dyniowe
  3. Placuszki z dyni  
  4. Pasta z dyni do chleba 
  5. Zupa dyniowa 
  6. Zupa krem z dyni  
  7. Curry z dynią z Bulionem Warzywnym 
  8. Zapiekanka w kokilkach 
  9. Makaron z dynią, czosnkiem i grzybami

Gruszki i ich pozytywny wpływ na zdrowie
Gruszki to doskonałe źródło błonnika. Ich regularne spożywanie zapobiega wzdęciom i zaparciom, dodatkowo usprawnia trawienie i minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób jelita grubego.

1. Gruszka na przeziębienie
Jesienią łatwo o infekcję, zwłaszcza jeśli układ odpornościowy nie pracuje sprawnie. Warto więc wzmocnić się przed sezonem zachorowań. Jeśli jednak przyjdzie zmierzyć się nam z bólem gardła, warto sięgnąć po gruszkę. Sok z tego owocu w połączeniu z miodem leczy zapalenie strun głosowych i pomaga usunąć z dróg oddechowych nadmiar śluzu. Owoce te łagodzą także chroniczne stany zapalne. Działanie takie zawdzięczają flawonoidom i karotenoidom. Gruszki to doskonałe źródło błonnika. Ich regularne spożywanie zapobiega wzdęciom i zaparciom, dodatkowo usprawnia trawienie i minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób jelita grubego. Błonnik ponadto obniża poziom cholesterolu, i co wydaje się być najważniejsze z punktu widzenia współczesnej medycyny – zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów. W gruszkach znaleźć można kwas hydroksycynamonowy, który zapobiega powstawaniu guzów żołądka i płuc. W skórce tych owoców z kolei znaleźć można kwercynę - bardzo silny przeciwutleniacz.

2. Gruszki mogą zapobiegać rozwojowi cukrzycy typu 2
Owoce te mogą być obecne w diecie cukrzyka. Mają bowiem niski indeks glikemiczny (IG = 30). Nie stanowią zbyt dużego obciążenia dla trzustki, a dodatkowo niektóre z zawartych w nich flawonoidów poprawiają wrażliwość na insulinę. Ponadto zapobiegają rozwojowi cukrzycy typu 2. Bez przeszkód mogą je spożywać osoby odchudzające się, owoce te w większości składają się z wody. Zawierają też sporo pektyn. Niewiele jest owoców, które skrywają w sobie jod. Pochwalić się obecnością tego pierwiastka może jednak gruszka, jest zatem nieoceniona w profilaktyce niedoczynności tarczycy. Zawiera również bor, który pobudza umysł do wydajniejszej pracy. Bor jest równie ważny w profilaktyce osteoporozy (minerał ten pomaga zatrzymać wapń w organizmie). Gruszki są również wskazane w diecie kobiet ciężarnych. Zawierają bowiem sporo kwasu foliowego, a ten jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka w okresie płodowym. Badacze z australijskiej rządowej agencji ds. nauki i badań CSIRO dowiedli, że sok z gruszek jest pomocny w łagodzeniu dolegliwości związanych z upojeniem alkoholowym. Innymi słowy, napój ten minimalizuje skutki kaca (przyspiesza metabolizm alkoholu). Owoce te są cenione również ze względu na ich pozytywny wpływ na cerę. Polecane są nastolatkom, uważa się bowiem, że zawarte w gruszkach witaminy i składniki mineralne łagodzą trądzik młodzieńczy i zmiany zapalne skóry.

3. Gruszki w diecie seniora
Owoce te powinny gościć też w jadłospisie osób starszych. Mają one bowiem pozytywny wpływ na serce – zawarty w nich glutation, przeciwutleniacz, obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko udaru mózgu. Z kolei antyoksydanty w nich obecne powstrzymują proces zwyrodnienia plamki żółtej, pozwalają zatem chronić wzrok. Dostępnych jest wiele odmian gruszek. Można z nich przygotować smaczne kompoty i soki. Doskonale smakują na surowo. Nie nadają się do mrożenia, a zatem warto się nimi cieszyć przez całą jesień, gdy jest ich najwięcej.

Swoje święto obchodzą… warzywa i owoce.

Dlaczego warto je spożywać?
Często zapominamy, że codzienna dieta powinna obfitować w te produkty i należy po nie sięgać jak najczęściej, nie tylko od święta.
Światowy Tydzień Owoców i Warzyw jest doskonałą okazją do tego, aby przypomnieć o roli warzyw i owoców w naszej diecie.

TOP 8 powodów, dla których warto jeść warzywa i owoce.

  1. Warzywa i owoce wzmacniają odporność Warzywa i owoce to prawdziwe bomby witaminowo–mineralne, zawierające łatwo przyswajalne przez organizm związki. To właśnie witaminy oraz składniki mineralne chronią nas przed infekcjami, wpływając na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Szczególną rolę we wzmacnianiu odporności pełni witamina C, w którą obfitują zarówno warzywa (brokuł, brukselka, kalafior, cebula, szpinak, ziemniak), jak i owoce (czarna oraz czerwona porzeczka, truskawka, malina, jeżyna).
  2. Warzywa i owoce mają mnóstwo witamin Są ważnym źródłem wielu składników odżywczych, m.in. potasu, sodu, wapnia, magnezu, błonnika pokarmowego, kwasu foliowego, prowitaminy A i wspomnianej witaminy C.
  3. Warzywa i owoce dostarczają energii Dodają mięśniom nie tylko energetycznego białka, ale również innych cennych związków: witamin z grupy B (brokuł, zielony groszek), wapnia (fasola, brokuł, jarmuż, czarna porzeczka, jeżyna) czy magnezu (szpinak, groch, fasola, natka pietruszki). Wspierają nasz organizm w pozyskaniu i utrzymaniu energii.
  4. Warzywa i owoce wspomagają pracę układu trawiennego Są dobrym źródłem błonnika, który wspomaga trawienie i zapobiega zaparciom. Jest on idealnym sprzymierzeńcem w walce ze zbędnymi kilogramami, gdyż na długo daje uczucie sytości. Najwięcej błonnika zawierają warzywa strączkowe, a także porzeczka czarna i czerwona, malina i śliwka.
  5. Warzywa i owoce mają niską wartość kaloryczną Większość warzyw i owoców ma dużą zawartość wody (80-90 proc.), czemu zawdzięczają swoją niską wartość kaloryczną (26-60 kcal/100g). Praktycznie w ogóle nie zawierają tłuszczów (z wyjątkiem orzechów). W ten sposób pomagają w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. 
  6. Warzywa i owoce mają dobroczynny wpływ na nasz nastrój! Wiele z nich zawiera związki dobroczynnie wpływające na dobry nastrój. Należą do nich warzywa liściaste i te bogate w witaminy z grupy B, np. papryka, szpinak, brokuł, groszek zielony, a z owoców - morela, truskawka, malina, jabłka, a także orzechy.
  7. Warzywa i owoce budują niewidzialną tarczę przed chorobami Spożywane w odpowiedniej ilości, mają działanie ochronne, przeciwdziałają rozwojowi różnych chorób, wspomagają leczenie np. nadwagi i otyłości, spowalniają procesy starzenia się, korzystnie wpływają na nasz wygląd, a także na dobre samopoczucie.
  8. Warzywa i owoce pomagają w nauce i koncentracji Poprawiają sprawność umysłową, wspomagają koncentrację i pobudzają do pracy szare komórki. Pod tym względem niezwykle korzystne dla zdrowia są szpinak, fasola, brukselka, a także brokuł i pomidor, a z owoców - gruszka, czarna porzeczka czy borówka.

brokul
cukinia
szparag
szpinak

Back to top